2007/08/30

L.L.ENA FALA (NAVEO)

Pronúnciese algo así como Tsena o chena fala (Lena habla).
Hace un año la Cruz Roja de Lena encargó un libro manuscrito sobre el concejo de Lena. El manuscrito fue pasando de mano en mano por cada pueblo y un vecino de cada localidad escribió libremente lo que le pareció.
Aunque tú no eres vecino de Naveo, la vecina designada te cedió el encargo, que aceptaste muy gustosamente. El libro incluye algunas fotos, que no son exactamente las mismas que ilustran este texto.
El artículo está escrito aproximadamente en el asturiano de la zona. Te podía haber salido mejor, pero es lo que hay.


En Naveo ca unu habla a so manera, un poco como en La Romía, otro poco como en La Pola, otro poco como en Castilla o en la tele, que to se pega, de manera que diremos alternando pa que naide se enfade. Como ye natural, siempre hubo algo piquilla con los pueblos vecinos, que nos chamaban carneros, que a lo mejor non yera un insultu, sino por algo de la carne, vete a saber. Pa facenos de rabiar decíannos “en Naveo nada veo”. Achá echos, pero sí hay cosas que ver en Naveo. Lo que sí ye verdá ye que la tele nun ye lo que mejor se ve, pero de toas formas, tampoco se pierde muncho dellas veces.
Naveo ye un pueblu pequenu o piquinu, que de las dos formas se oye, que por una letra arriba o abaxo nun discutimos, si fuera por una sebe o por una rama esgaxá hacia la finca ‘l vecín, nun te digo que non.
De toos los chugares de la parroquia de Cabezón, Naveo ye el chugar más escondíu, tanto que hasta el sol escapa de los teyaos un par de meses nel inviernu, porque el sol pasa per detrás del picu Castiichu. Pa compensar, las casas tan resguardás del vientu y del fríu.
Hasta unos años la xente que subía puertu arriba o baxaba puerto abaxo nun sabía onde taba Naveo. Según subías, vías un camín, poco más que una caleya, en una curva muy cerrá cerca la Muela. Cuando querías indicar a los que conocían la carretera había que deciyos que en la curva onde estuvo munchu tiempu tirá una coluna que cayó d’un camión.
Los más observaores, subiendo desde la Muela podían ver el tejao d’ una casa, pero vete a saber si era un pueblu o una cabana. Fai unos años, una mano caritativa rotuló el nombre de Naveo nel pareón xunto a la carretera. Yera como eso que yos da agora por entafarrar, un graffiti d’esos, una pintá, pero con el tiimpu consiguióse un cartel. Como Teruel, Naveo existe y podemos encontralo a 16 kilómetros de la Pola subiendo hacia la izquierda al poco de pasar La Muela.
Igual que toos los pequenos pueblos asturianos, la población baxa ca añu.
En 1910 contábanse 110 almas, en 1970, 59, y agora menos de quince censaos, toos mayores de venticinco años, de manera que había que facer un monumentu a una parexa recién casaos que se instalaron nel pueblu, aunque más que un monumentu lo que había que dayos era una ayudina por lo muncho que la xente xoven fai solo con tar y quedase ‘n los pueblos. Si nun hay nenos los pueblos quedan atristayaos. Parez que agora hasta vienen menos pelos veranos.
En cuanto al nombre, los entendios se inclinan por relacionala con NAVA, un vatse cerrau, un yanu ente montes. En realidá las casas nun tan ‘n la yana, porque nun sé si habrá siquiera dos casas al mismu nivel. La yana, dentro lo que cabe, ta cerquina. El pueblu foi faciéndose ente ‘l picu Castiichu, subiendo a la derecha, y Torones a la izquierda, pero los mejores terrenos dedicáronse a la agricultura, subiendo a mano izquierda, porque la parte ‘l Castiichu ye cuesta y sombría.
Por decir algo de la historia, frente a Naveo, encima de la iglesia parroquial de Cabezón, levántase ‘l picu Castichu, con un castru o questru que foi detallau por J.M. González. Desgraciadamente pa la investigación, el questru destruyose con las obras de la minicentral, que en compensación dejó una pista forestal y algo trabayu. Los vecinos tan dividíos. El questru a corto plazo nun daba na y la pista vínoyos bien pa dir pal monte. Dicen que qué questru ni que ocho cuartos. Sobre los poblaores primitivos, además de los del picu Castiichu y el Questru, dalgunos hablan de los judíos, que como marcharon d’ estampía buscaron refugio ‘n chugares recogíos, y pa eso, qué meyor que Naveo. Muncho más terde chegaron los Díaz desde Serrapio, acheranos, que tienen sepultura nel cementeriu Cabezón. Quedan dalgunos restos d’ una casona que pué ser de los sieglos XVII ó XVIII. Ya nel testamentu Fernando I, hablamos del añu 1036, aparez Naveo ente sus propiedás. Dalguna leyenda corrió sobre ‘l oro que había nel Questru, onde ta agora la iglesia parroquial. Hacia ‘l siglu XIX dalgunos arqueólogos toparon monedas, cuchillos y una piedra molar cuando investigaron los fosos y las murias del recintu castreñu.
Pa la pequena historia de ca un merez destacase un trabayu que fizo D. Artemio, cura natural del pueblu, pero que ejerce per otros conceyos, que tuvo la paciencia de coyer los chibros de la parroquia, que ahora tan en Payares, y escanear too lo referente a nacimientos, matrimonios, defunciones que tuvieron chugar na parroquia. Ye un trabayu desinteresau que merez un reconocimiento y vendrai bien a la xente que quiera tirar pelos sos orígenes y pela historia hacia atrás.
Ya que tamos con la religión, ye el momentu de decir que el pueblu tién una capilla dedicá a San Antonio. La campana ye de 1907 y la so colocación y transporte subió a 67 pesetas. El altar foi un regalu del cura de Ujo en 1966 y el coste ‘l transporte y de la colocación fue de 835 pesetas. En esa misma fecha arreglóse un poco la capilla y Naveo colaboró con 3250 pesetas, La Muela con 3400 y tamién se recibieron 5000 de limosnas. Hoy día, el cura Payares diz misa los sábados pela terde. Desde va muncho ye el cura Payares el que se encarga de la parroquia. Arriba dizse misa solamente en contás ocasiones: el día San Pedro, per Toos los Santos y poco más. Hablando de curas, los últimos que vivieron en Naveo, en la retoral, que ye la casa que tá ‘n frente la capilla, fueron Don Paulino y más terde Don Santos. Esti cura atendía tamién Yanos. Entós a Yanos díbase por el puente Saldoriu, que taba cerca la Romía Abaxo y nun facía falta dir hasta Fierros, como hoy. Gracias al puente Saldoriu anantes había muncha más relación que agora ente Naveo y Yanos, de hecho algún matrimoniu fraguóse entós.
Cuando moría daquién celebrábanse tres misas y la xente salía un momentín a descansar y decían “ya terminó la segunda” o la que fuera, y otra vez pa dientro. Tamién venían tres curas. Arriba ente la Iglesia, había una cuadra onde los curas que venían a los entierros dexaban los caballos. Nel campu la Iglesia tuvo bolera va unos años, en recuerdo de otra que hubo muncho antes. Las dos terminaron.
Como en Las Nieves nun hay vecinos, por si naide i dedica unas líneas, vamos decir algo desde Naveo porque esti pueblu tien muncha afición a las Nieves, al menos a la romería, que agora ye el domingu alante al 5 de agosto. En los estatutos de la cofradía, de 1824 podemos leyer lo siguiente: “Se señala por fiesta principal de este santuario y cofradía el día de Dedicación cinco de Agosto, a la que asistirán cinco o seis señores sacerdotes, confesando a los cofrades que se presentaren este día a recibir los santos sacramentos y a ganar la indulgencia”. “El día de la octava de los difuntos y si fuese festivo u ocupado, el día anterior, con igual número de sacerdotes y confesores, se celebrará en la capilla un oficio general por las almas de los cofrades difuntos y bienhechores y al Ordinario (Obispo) los que se podrán aprovechar en esta ocasión pa recibir los santos sacramentos”. “En el mismo día concurrirán todos los cofrades, y concluida la misa y oficio nombrarán un mayordomo, que será siempre de Cabezón, y además un Comisario por cada parroquia que haya cofrades que desde entonces principiarán hasta ejercer en otro igual día del año siguiente...”. “Además de dicha festividad y oficio general, el sábado siguiente al día del entierro de cada cofrade y si fuese festivo u ocupado, al inmediato, se celebrará en la misma capilla por su ánima un oficio y misa cantada con asistencia de tres señores confesores, quedando a la voluntad de los herederos del cofrade difunto invitar a mayor número como el de darles una pequena parva o desayunos pues por ahora y mientras en la cofradía no haya más de diez existencias la obligación de esta será pagar solamente a tres sacerdotes...” En fin algo queda hoy, pero poco.
Tamién hubo escuela arriba, que funcionaría más o menos hasta 1930 y allí tuvo D. Tomás, al que entavía recuerdan los más vieyos del chugar. Luego la escuela baxó pa Naveo, la población nunca sube, siempre se baxa, de Cabezón pa Naveo, de Naveo pa Campomanes o La Pola, de La Pola pa Oviedo, y ahora con los vuelos baratos vete a saber. La escuela taba ‘n casa Enriqueta. La xente recuerda a las maestras Doña Maruja y Doña Ángeles.
Cuando moría daquién facíanse tres parás antes de chegar a la Iglesia, eso si el cadáver venía de La Muela. Las parás taban señalizás con cruces en postes o ‘n árboles, una cruz taba al poco d’ entrar nel camín de Naveo, y las otras dos a medio camín ente Naveo y el cementeriu. Entavía se mantié un palu onde hubo una cruz pero desque se arregló la carretera del cementeriu y sube la funeraria, acabáronse las parás y los rezos. Precisamente hay dos praos que se chaman La Cruz xunto a las dos últimas.
Naveo foi un pueblu punteru en lo tocante a la tecnología, foi unu de los primeros chgares que tuvieron luz ellétrica gracias a la central que en su día tuvo en la parte más baxa del Prau el Retechón. Fízola don Marcelino, que yera hermenu del tíu Carlos, padre de Tino y de Ramona. La traída de agua diba por debaxo ‘l camín de Ranero, en la ladera ‘l picu Castiichu. Durante más de cincuenta años dio corriente a los pueblos de la rodiá, de manera que ya entós Naveo exportaba energía ellétrica. A La Romía, Parana, San Andrés, Yanos llegó la luz gracias a la central de Naveo, que tamién dio trabayu a los vecinos. Se encuentra nada mas salir de la carretera general nun yenu piquinu. Quedan únicamente dalgunos arcos ente maleza. El caudal que lu alimentaba, el regueru La Pisona, en verano yera tan escasu que había que racionar la corriente. Y pal so servicio fizose la balsa, a la entrada ‘l pueblu, de la que solamente queda el nombre al principio del camín de Ranero. En la central trabayaron vecinos del chugar y de La Muela, como Felipe, Eladio y Cundo.
Precisamente el río de Naveo fórmase de la unión de los regatos de La Pisona y el Furcuniru y muerre nel Payares o Valgrande.
Ya que tamos col agua, hay que hablar de la fuente la Fariega, que suministra a la Fuentona. La Fuentona ye una fuente de meter mieu. Tá nun chugar apartao, en frente las casas, en la ladera ‘l Castiichu, en zona muy tupía, de manera que los guajes tenian pánico al dir por agua. Una vez que chegas a echa, tién una oquedad hacia dientro que parez que va a salir una xana de un momentu a otru, aunque en Naveo nunca hubo munchas tradiciones de mitoloxías.
Ya que fuimos hasta la Fuentona si damos una vuelta pel pueblu, en la primera casa habitada vive Manolo ‘l de Aurelio y pegando Pedro y Vanessa, el matrimonio al que había que facer un monumentu. A la izquierda, en la Corralá, cerca de onde estaba la casa solariega de los Díaz, está la casa de Avelino el de Samuel. Seguimos avanzando y llegamos a casa de Menéndez, y allí ta Pili, que si daquién fai algo pol pueblu, ella la primera. Después llegamos a la casa de Luis el de Ramona, que la arregló muncho y quedó muy guapa. A continuación vive Raúl, después Fidel, Esperanza y Leyo. Quedó vacía la casa de Sagrario, que apareció muerta la probe xunto al río. Tamién murió Ulpiano, que vivió allí después. Si subirmos pel camín de riba, topaos a Geles y Tino, que nun viven, pero casi. Lo mismo Joaquín, que vaya caminatas que se pega toos los días par dir y venir a Fierros, onde coge el tren. Más arriba Fernando y Manolo, y la última casa habitada de diario ye la de Araceli, en el Terriru. Tamién vienen muncho Cova la de Cundo, que ta fecha una moza, Luisa, María Adela la de Rita de la tía Adela, y la última casa ye la de Adolfo y Rita. La só fía Blanca y Manuel tamién vienen algo. La casa de María Adela tenía teléfono ya desde el año 1927. Allí vivieron munchos años Amalia y el su hermanu Felipe, que cantaba muy bien como toos los Gutiérrez, que los genes algo tienen. Tamién vienen casi a diario Carlinos el de Onofre, Marino el de Máíximo y Alicia, y Alfredín el de Alfredo y Teresa. En definitiva, faciendo un recuentu, un día de diario duermen en el pueblu once personas. Eso en inviernu, en verano hay muncha xente arriba y abaxo. Hablando de arriba y abaxo, un recuerdo pa Andresín, el fíu de Rita y Adolfo. ¡Cuantas veces diría de lo cimero pa lo fondero al cabo del día! Y taba siempre contentu.
Nunca hubo una tienda en el pueblu, pero nun faltaron los chigres. Durante munchos años en el pueblu hubo dos, el de Teresa la de Ángel y el de Luisa, que tenía aquellos pelleyos de vino que debía prestar faceyos un furacu (a ella no, claro). Después de cerrar el bar Teresa la de Ángel abrieron unu Alfredo el Cazaor y Teresa, que tuvo hasta más terde. Cuando cerró abrióse dalgún otru bar por temporás pero acabó cerrando porque tener los bares legales cuesta muncho y siempre hay un poco mieo a una denuncia. Los bares mientras tuvieron abiertos dieron vida al pueblu, nun tenían falta anunciase, enterábanse rápidamente los de alreor.
En un pueblu tan cuestu era difícil que pudiera salir un fubolista. La xente nun se entretenía en eso. Los guajes jugaban al escondite y a echar carreras, así taban con las rodiechas escalabrás yenas de postieechas. Una diversión pa la xente de Naveo ye dir a manzanilla a Torones o si aprovez, quedase en Picuela o en Curriechos. Lso más andariegos atrévense a dir a Cuchu Muirtu, al tranvía o más arriba. Si la caminata se prefier más pequena, vase hasta la Iglesia. El otru camín posible ye Masgaín alante, hacia la Pisona, pero ye muy sombrío, húmedo y poco vistoso. Lo mejor ye dar un paseo hasta el cementeriu, que desde allí ense La Romía de Riba y Yanos.
Entavía vive gente que se acuerda del batán, en el güertu de su nombre, y de los varios molinos, como el del Habaneru o el de las Terreras.
En las primeras décadas del siglo XX el pueblu sufrió las consecuencias (o la suerte, vete a saber) de la emigración. Familias casi enteras marcharon pa la Argentina llevando esperanzas y nostalgia, y dexando dalguna pa los que se quedaron. En la década de los cincuenta y los sesenta entavía era un acontecimientu cuando vanía dalgún emigrante. Ya no queda naide de los que marcharon. En dalgunos casos ya murieron hasta los fíos.
El ferrocarril fué una oportunudad pa los vecinos, pero ya nun queda naide en activo. De toas formas, nunca dexaron del too las vacas y la fesoria. Las costumbres agrícolas y ganaeras eran apaicías a los de los alreores: ver si las vacas miriaban, las muyeres y sobre todos los guajes, chindiar las vacas, curialas, tornalas y arrebatelas nel monte, nun fueran prindalas los de Pindilla; mazar la leche pa sacar la manteca, dale que te dale, que aprovecía y nunca acababa de facese. Las vacas buscábanse, munchas veces pela mañana y pela terde, dependía del caldar. Y había que tener cuidao con la vaca cuando salía tora. Y qué buena taba la leche recién sacá, calentina, con espuma, metiendo los deos en la lechera. A veces las vacas derribábanse, y adiós la ganancia del probe paisano. Munchas veces malvendela, que entós nun había congelaores en las casas. Y la pena que daban las vacas cuando bramaban, yeran como los nenos pequeños, que cuando entavía nun hablan nun sabes si yos duel algo.
Anantes veíanse muchas carreñas pa cuchar y forcaos pa acarretar la yerba. Claro ue antes había que segar, revolver, garabatar, amontonar, abrir, si chovía. Venían ayudar amigos y vecinos de otros pueblos, normalmente gente que nun tenía yerba en casa, porque si la tenían, con atender lo suyo tenían bastante. Y al final hacer la vara o metela nel payar. Hoy ya casi n se ven varas en ningún sitiu.
En toas las casas había gochos, que comían lo que yos echaras, la eschaba y como yos paicía poco, nun paraban de fozar. El samartín yera un ritu, pero pensándolo bien, yera una burrá que los guajes vieran aquecho, la sangre manando a borbotones, después pelalu, y cóm golía al abrilu. Y al facer los chorizos, lo que prestaba dai a la manivela, y el cuidao que había que tener de nun meter un deu pa dientro, que siempre había alguna muyer con un deu mochu.
En Naveo dase muy bien la fruta, las cerezas nel su tiempu, los prunos. Los guajes de empenábanse en los árboles que daba gusto si nun se podían coyer de los canones desde el suelu.
Ente los prados y las tierras de los alrededores dalgunos nombres: El Cabal, Los Camparones, la Cruz, las Fariegas con la fuente La Fariega, el Mondrigu, Las Morteras, el preu´l Río, el Ribiru, La Rogá, Vizcayana, el Sopenón.
Dos estudiosos del conyu merecen una distinción, Julio Concepción en especial y tamién Agustín Requejo Bárcena, que en su día dedicáronse a dexar constancia pal futuro de los nombres de praos, de tierras, que asina quedaron rescatados pa siempre, porque cuando un nombre se olvida desaparez un cachu de historia.

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